Suomalaiskuva pääsi Nasan päivän kuvaksi

7.11.2008 klo 13.19, kirjoittaja
Kategoriat: Tähtiharrastus

Suomalaisen tähtiharrastajan J.-P. Metsävainion ottama kuvamosaiikki pääsi tänään Nasan päivän kuvaksi. ”Joutsenen Trio” on Joutsenen tähtikuviossa sijaitsevista tähtisumuista koostuva ketjumainen muodostelma, johon kuuluvat Perhossumu, Sirppisumu ja Tulppaanisumu.

”Kuva on harvojen kirkkaiden öiden satoa Oulun keskustan kattoterassilta”, kertoo Metsävainio Tähdet ja avaruus -lehden numerossa 7/08, jossa ensimmäinen osa kuvamosaiikista julkaistiin. Mosaiikki on kuvattu 29. syyskuuta ja 3. marraskuuta välillä, ja se kattaa noin 9 x 5 asteen alueen taivaalla.

Nasa julkaisee päivittäin yhden avaruuteen tai tähtitieteeseen liittyvän kuvan, jota käyvät katsomassa sadattuhannet ihmiset eri puolilta maailmaa. Suomalaisharrastajan otos on saanut kunnian olla päivän kuvana noin kerran vuodessa.

Katso kuva kokonaisuudessaan Nasan sivuilta (englanniksi)

J.-P. Metsävainion kuvablogi (englanniksi). Kuvablogista löytyy normaalien kuvien lisäksi ”sivistyneenä arvauksena” mallinnettu kolmiulotteinen stereokuva sumun osien erilaisista etäisyyksistä.

Nasan päivän kuvaksi valittu Hubblen kuvien väritystä mukaileva kuvamosaiikki on yhdistelmä tuntien valotusajoilla otettuja erillisiä kuvia. Kuva J.-P. Metsävainio