Suomalaisharrastajat löysivät uuden supernovan

29.12.2008 klo 12.05, kirjoittaja
Kategoriat: Tähtiharrastus

Suomalaiset tähtiharrastajat Mikko Päivinen Rajamäeltä ja Petri Kehusmaa Hyvinkäältä ovat löytäneet uuden supernovan. Löytö on saanut Kansainväliseltä tähtitieteen unionilta (IAU) tunnuksen SN2008im.

”Mikko Päivinen kuvasi kohteen jo 26.12. iltana juuri ennen pilvien saapumista ja pyysi minua kuvaamaan kohdetta, mutta pilvet ehtivät ensin”, selostaa Kehusmaa. ”Tarkastin Mikon otokset huolella ja havainto näytti lupaavalta, mutta varmistushavaintoa ei voinut tehdä pilvien vuoksi. Suureksi onneksi seuraavana iltana oli selkeää ja sain otettua omat kuvat kohteesta. Siinähän se piste oli edelleen galaksin kiekon päällä!”

Jyväskyläläinen Arto Oksanen avusti havaintojen varmistamisessa ja raportin tekemisestä IAU:lle, joka virallisti löydön illalla 28. joulukuuta.

Aiemmin Suomesta on tehty supernovalöytöjä ainoastaan Warkauden Kassiopeian Härkämäen observatoriosta.

Tiedote löydöstä Kehusmaan Astroblogissa