Spitzer kuvasi syntyviä tähtiä

13.2.2008 klo 07.43, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Nasan infrapuna-alueen Spitzer-avaruusteleskooppi on kuvannut Käärmeenkantajan Rho-tähden lähistöllä sijaitsevia ”vauvavaiheen” tähtiä.

Alueelta löytyy suuri molekyylisen vedyn pilvi, josta tiivistyy uusia tähtiä. Uusimmat röntgenalueen ja infrapuna-alueen yhdistetyt havainnot viittaavat yli 300 uuden tähden sijaitsemiseen pilven keskellä. Niiden keski-iäksi on arvioitu ainoastaan 300 000 vuotta eli ne ovat erittäin nuoria verrattuna esimerkiksi 4,6 miljardin vuoden ikäiseen Aurinkoon.

”Rho Ophiuchi on tutkijoiden mielikohde syntyvien tähtien tarkasteluun”, selostaa tutkimusryhmän johtaja Lori Allen. ”Koska sen tähdet ovat niin nuoria ja varhaisessa vaiheessa evoluutiotaan, pystytään niistä erottamaan enemmän yksityiskohtia kuin kaukaisemmista kohteista, kuten Orionin sumusta.”

Vieressä oleva otos alueen pääkaasupilvestä kuvattiin Spitzerin tarkimmalla kameralla sekä multialueen kuvantamisfotometrillä kylmien aineiden koostumuksen analysoimiseksi. Nuorimpien tähtien ympärillä näkyvät vielä pölykiekot, jotka vähitellen haihtuvat avaruuteen tähden valon ja tähtituulen vaikutuksesta.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian sivuilla (englanniksi)