Spitzer kuvasi neljän galaksin kolarin

10.8.2007 klo 07.27, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Nasan Spitzer-avaruusteleskooppi on kuvannut yhtä suurimmista koskaan havaituista galaksien törmäyksistä. Siinä neljä suurta galaksia kolaroi keskenään ja miljardit tähdet sinkoutuvat ympäröivään avaruuteen. Vähitellen galaksit sulautunevat toisiinsa muodostaen 10 kertaa Linnunradan massaisen galaksin.

”Suurin osa tuntemistamme galaksitörmäyksistä on kuin kolaroivia henkilöautoja”, kuvailee löydön raportoineen ryhmän johtaja Kenneth Rines Harvard-Smithsonianin astrofysiikkakeskuksesta. ”Tässä tapauksessa kyseessä on kuitenkin neljän hiekkalastissa olevan rekan kolariin verrattavissa oleva törmäys, joka viskoo hiekkaa ympäriinsä.”

Yhteentörmäykset ja sulautumiset ovat yleisiä tapahtumia galaksien keskuudessa. Gravitaatio kietoo galakseja yhteen ja sulauttaa niitä toisiinsa miljoonien vuosien aikaskaalassa. Vaikkakin paljon tähtiä irtoaa galakseista ja leviää ympäristöön, suurin osa niistä sulautuu muodostuvaan galaksiin.

Galaksitörmäysten dynamiikkaa on helppo hahmottaa itselleen Gravity3D-ohjelmalla, jonka voi hakea koneelleen ilmaiseksi Polygon Worlds -tiimin sivuilta. Vaikka ohjelma mallintaakin miljardien tähtien sijaan vain satoja tuhansia tähtiä, antaa se silti hyvän kuvan siitä, mitä törmäyksissä tapahtuu.

Aiheesta lisää Nasan sivuilta (englanniksi)