Saturnuksen renkaat ovat luultua massiivisemmat

23.5.2007 klo 07.15, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Cassini-luotaimen havainnot ovat tuoneet uutta tietämystä Saturnuksen renkaiden koostumuksesta. Renkaiden kaikista tihein osa, B-rengas, näyttää sisältävän kappaleiden röykkiöitä, joiden välissä on lähes tyhjiä alueita. Tihentymät ovat noin 30-50 metriä leveys- ja pituussuunnassa, mutta vain muutaman metrin paksuisia.

”Renkaat ovat osoittautuneet erilaisiksi, kuin mitä kuvittelimme”, kertoo Larry Esposito Coloradon yliopistosta. ”Oletimme havaitsevamme tasaisen jakauman, mutta kappaleet ovatkin kasaantuneet.” Aiempiin tasaiseen jakaumaan perustuneisiin arviohin verrattuna renkaiden massa voikin olla yli kaksinkertainen.

Cassini teki havaintonsa tarkkailemalla useiden tähtien peittymistä renkaiden kappaleiden taakse. Havainnot tukevat teoriaa, jonka mukaan renkaiden oma gravitaatio riittää muokkaamaan niitä ja luomaan tihentymiä. Mikäli kappaleet olisivat kauempana Saturnuksesta, voisi tihentymistä kasvaa uusia kuita.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi).

Tämä väärävärikuva Saturnuksen renkaista on muodostettu Cassinin kuvattua tähtien peittymistä renkaiden kappaleiden taakse. Tihentymät ovat liian pieniä nähtäväksi kuvasta. Kuva Nasa / JPL / University of Colorado