Voiko elämä levitä avaruuteen?

11.8.2007 klo 09.45, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Tutkijat aikovat pultata ESAn avaruusaluksen ulko-osaan palan Skotlantilaista kiveä. Kokeen tarkoituksena on testata miten kivi ja sen sisällä oleva orgaaninen aines selviävät avaruusmatkasta.

Mikrobeja täynnä oleva kivi tulee ensin tuntemaan lähdön kiihdytyksen, sitten viettämään 12 päivää avaruuden painottomuudessa ja tyhjiössä, sekä lopuksi kokemaan Maahan paluun aiheuttaman kuumuuden. Teoriassa tietyjen mikrobien pitäisi selvitä tuhansienkin vuosien avaruusmatkasta, ja jos vain kiven koko, materiaali ja lentorata ovat oikeat alastulonkaan ei luulisi tuottavan ongelmia. Teoriaa ei ole kuitenkaan koskaan ennen asetettu tämän tyyppisiin käytännön kokeisiin.

Mikrobien selviytymismahdollisuus on tärkeä tietää, kun pohditaan elämän leviämistä planeettojen ja aurinkokuntien välillä. Esimerkiksi maapallolla ja Venuksella on ollut aikoinaan samaan aikaan meriä, joten teoriassa elämä on voinut levitä Maasta Venukseen asteroiditörmäyksen lennättämän kiven mukana ja elää siellä edelleen. Toisaalta myös maapallon elämä saattaa olla avaruudesta tullutta.

Kokeen suorittava ESAn tutkimuslento on tarkoitus aloittaa syyskuun 14. päivä.

Lue lisää Aberdeenin yliopiston tiedotteesta..