Pallomaiset tähtijoukot kerääntyvät jättiläisgalakseihin

6.8.2008 klo 07.12, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Hubblen havaintojen mukaan jättiläisgalaksit näyttävät keräävän naapureiltaan pallomaisia tähtijoukkoja ahkerasti. Laajamittaisessa pallomaisten tähtijoukkojen kartoituksessa kuvattiin yhteensä 100 galaksia Neitsyen galaksijoukossa.

Kuvista tunnistettiin yli 11 000 pallomaista tähtijoukkoa, joiden jakauman perusteella voidaan tutkia galaksijoukon kehitystä. Erityisesti tutkijoiden mielenkiinto suuntautui galaksiryhmän elliptiseen keskusgalaksiin, Messier 87:ään.

”Löysimme vähän tai ei ollenkaan pallomaisia tähtijoukkoja 130 000 valovuoden säteellä M87:sta sen naapurigalakseista”, raportoi Eric Peng Pekingin yliopistosta. ”Tämä viittaa siihen, että jättiläisgalaksi riisti pienemmiltä naapureiltaan niiden pallomaiset tähtijoukot ja kasvatti niillä itseään.”

Pallomaiset tähtijoukot ovat iäkkäiden tähtien keskittymiä galaksien ympärillä. Suurin osa niistä on yli 5 miljardia vuotta vanhoja.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi)