Outo pulsari kummastuttaa tutkijoita

18.5.2008 klo 11.20, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet nopeasti pyörivän pulsarin, jonka kiertorata ja kumppani poikkeavat täysin totutusta. Pulsarin rata on nimittäin pitkulainen ja sen kumppani muistuttaa omaa Aurinkoamme. Pulsari on myös poikkeuksellisen massiivinen.

Löydetty pulsari on noin kaupungin kokoinen tähtiruumis, joka on jäänyt jäljelle suuren tähden räjähdettyä supernovana. Kyseinen pulsari pyörähtää itsensä ympäri jopa 465 kertaa sekunnissa. Näin suuriin nopeuksiin päästäkseen pulsari on tarvinnut kiihdytystä.

Normaalisti nopeasti pyörivän pulsarin viereltä löytyykin valkoinen kääpiötähti, jonka ulko-osat ovat aiemmin menneet pulsarin kiihdytykseen. Nyt tutkitun pulsarin kumppani on kuitenkin Aurinkoa muistuttava tähti, joten se ei voi olla syynä pulsarin nopeaan pyörimiseen. Pyörimisen kiihdyttäminen tekee myös kiertolaisten radoista aina ympyrämäisempiä, joten myös havaittu pitkulainen rata sotii perinteisiä teorioita vastaan.

Todennäköinen selitys on, että pulsari kuuluukin kolmoisjärjestelmään. Tällöin pulsaria kiertäisikin vielä piilossa oleva neutronitähti tai valkoinen kääpiö. Tässä tapauksessa nyt havaittu kumppani olisi osa järjestelmää, mutta kiertäisi paljon oletettua kauempana. ”Olemme löytäneet noin 50 pulsaria kaksoisjärjestelmissä. Nyt olemme saattaneet löytää ensimmäisen pulsarin kolmoistähtijärjestelmässä”, iloitsee Scott Ransom löydön tehneestä NRAO-observatoriosta.

Aiheesta lisää NRAO-observatorion sivuilla (englanniksi)