Avaruuden kaareutuminen kertoo tähden koon

30.8.2007 klo 07.40, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Kaksi tutkijaryhmää näki kuinka avaruus kaareutuu kolmen kaksoistähteen kuuluvan neutronitähden liepeillä. Havaintojen avulla he määrittivät tähtien maksimikoon. Näin tutkijat pääsevät selvittämään, millaista ainetta on universumin tiheimmissä tähdissä.

Neutronitähdissä, jotka syntyvät massiivisten tähtien kuollessa, on yli Auringon verran massaa. Silti ne ovat vain tavallisen kaupungin kokoisia. ”Niiden keskellä voi olla eksoottisia hiukkasia tai eksoottisessa tilassa olevaa ainetta, kuten kvarkkipuuroa, jota on mahdoton tehdä Maan laboratorioissa”, selittää toista tutkimusryhmää johtanut Sudip Bhattacharyya.

Niinpä neutronitähdet toimivat luonnon laboratorioina, joissa tutkijat voivat selvittää, miten äärimmäisen tiukkaan pakattu aine käyttäytyy. Aineen ominaisuuksiin ei kuitenkaan päästä käsiksi ilman neutronitähden mittoja, eikä niiden määrittäminen ole helppoa. Einsteinin ennustama avaruuden kaareutuminen tuo uuden tavan mittojen paljastamiseksi, sillä kaareutuminen kertoo, millainen kappale sen aiheuttaa. Tällä kertaa tutkitut kohteet ovat läpimitaltaan kolmenkymmenen kilometrin kieppeillä.

Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön XMM-Newton- sekä Japanin avaruusjärjestön ja Yhdysvaltain avaruushallinnon Suzaku–röntgensatelliiteilla.

Lue lisää asiasta englanniksi Euroopan avaruusjärjestön tiedotteesta.

Avaruuden kaareutuminen näkyy neutronitähteä ympäröivän kaasukiekon spektriviivoissa. Kaasunkiekon neutronitähti on kaapinut kumppaniltaan, joka on tavallinen tähti. Kuva on taiteilijan näkemys. Kuva Nasa / Dana Berry