Neutronitähtien rakenne selkeytyy

9.1.2008 klo 07.44, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

ESAn XMM-Newton-teleskooppi on paljastanut arvokasta uutta tietoa neutronitähtien rakenteesta. Avaruusteleskoopin röntgenalueen havainnot saattavat ratkaista lopullisesti kiistellyn kysymyksen neutronitähtien koostumuksesta.

Alun perin neutronitähtien ajateltiin muodostuvan lähes kokonaan neutroneista. Myöhemmin kun tähtien havaittiin olevan luultua massiivisempia, jopa kaksinkertaisia Auringon massaan nähden, niiden epäiltiin sisältävän epätavallisia alkeishiukkasia.

Ongelmana havainnoissa on neutronitähtien pienuus, sillä noin 10 kilometriä halkaisijaltaan olevan kohteen havainnointi toisista galakseista on erittäin vaativaa. Myös niiden tarkan etäisyyden määrittäminen on hankalaa.

XMM-Newton mittasi tarkasti neutronitähtien pinnalta tulevan röntgensäteilyn määrää eri aallonpituuksilla. Näitä havaintoja verrattiin sitten erilaisilla malleilla tehtyihin simulaatioihin.

Vertailussa paljastui, että tähän asti neutronitähtien massa on yleensä aliarvioitu ja niiden koko yliarvioitu. Tutkimusryhmä päätyi lopputulokseen, että todennäköisin koostumus on kuin onkin neutroneja, joskin myös kvarkeista koostuva ydin neutronikuoren peittämänä on heidän mukaansa mahdollinen.

Aiheesta lisää ESAn sivuilta (englanniksi)