Nestemäinen peili Kuuhun

21.6.2007 klo 07.36, kirjoittaja
Kategoriat: Maa ja lähiavaruus

Tutkijat ovat valmistaneet nestemäisen peilin, joka ei haihdu avaruuteen, eikä jäädy pikku pakkasissa. Se sopisi Kuuhun suunniteltuun jättiläismäiseen kaukoputkeen (Lunar Liquid Mirror Telescope), jolla näkyisi sadasta tuhanteen kertaan himmeämpiä kohteita kuin vuonna 2013 avaruuteen lähtevällä seuraavan polven avaruuskaukoputkella.

Arizonan yliopiston tähtitieteilijä Roger Angel haaveilee Kuussa toimivasta 20–100 metrin kokoisesta, nestemäisellä peilillä varustetusta infrapunakaukoputkesta. Kuussa ei ilmakehä häiritsisi havaintoja ja siellä vallitsevan heikon vetovoiman ansiosta Kuuhun voitaisiin pystyttää suuria rakenteita vähemmällä vaivalla kuin Maahan.

Nestemäisen peilin etu puolestaan on hinta. Se tulee 10–20 kertaa tavanomaista kaukoputkea halvemmaksi, sillä sitä ei tarvitse hioa muotoon. Luonto nimittäin muokkaa pyörivän peilin sopivaksi. Lisäksi sille riittää kevyt tukirakenne.

Nyt Ermanno Borra kumppaneineen on tehnyt Angelin haaveesta entistä realistisemman. Hän valmisti peilin päällystämällä ionista nestettä hopeakalvolla. Ioninen neste, joka koostuu sähköisesti varatuista molekyyleistä, pysyy nesteenä hyvin laajalla lämpötila-alueella, kovassa pakkasessakin, ja hopea estää sitä haihtumasta tyhjiössä. Se sopii siis mainiosti avaruuteen.

Borran tutkimus julkaistaan Nature-lehdessä