Nasan puhdastiloista löydettiin uusia bakteerilajeja

1.9.2007 klo 09.08, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Nasa rakentaa muille taivaankappaleille matkaavat avaruusaluksensa erityisissä huoneissa, jotka on suunniteltu pitämään kaikki bakteerit mahdollisimman hyvin ulkona. Nasan puhdastiloissa tehdyssä tutkimuksessa löydettiin silti oletettua enemmän mikroskooppista elämää – osaa nyt havaituista bakteerilajeista ei ole tavattu missään muualla.

Avaruusjärjestön puhdastilat ovat eräitä maapallon hankalimmista paikoista elämälle. Esimerkiksi huoneen koskeus on säädetty erittäin alhaiseksi ja sieltä löytyy tuskin mitään bakteereille ravinnoksi kelpaavaa. On kuitenkin äärimmäisen vaikeaa tuhota sitkeimpiä mikrobeja vahingoittamatta samalla huoneessa koottavaa avaruusalusta.

Nyt tehdyn tutkimuksen ansiosta Nasa osaa paremmin varautua siihen mitkä kaikki bakteerit saattavat kaikesta huolimatta lentää alusten mukana uusiin maailmoihin. Jos esimerkiksi Marsista joskus löytyy elämää, tutkijat haluavat olla täysin varmoja ettei kyse ole vain omalta maapalloltamme tulleesta kyytiläisestä.

Lue lisää Blackwell Publishing -uutissivuilta (englanniksi)