Nasa julkaisi upeita galaksitörmäyskuvia

25.4.2008 klo 08.11, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Hubble-avaruusteleskoopin laukaisun 18-vuotispäivän kunniaksi Nasa on julkaissut 59 uutta kuvaa galaksien törmäyksistä. Kyseessä on tähän asti suurin kerralla julkaistu määrä Hubblen kuvasatoa.

Galaksien kolarit ovat normaali osa niiden kehitystä. Riippuen galaksien liikesuunnista, tyypeistä ja nopeuksista, syntyy törmäyksistä erilaisia lopputuloksia. Tyypillinen törmäyksen kesto on useita satoja miljoonia vuosia.

Alkavan törmäyksen yleensä erottaa materiasillasta galaksien välillä. Lähekkäisten galaksien vuorovesivoimat luovat niille pitkiä pölyn ja kaasun muodostamia häntiä. Törmäysten sokkiaallot synnyttävät myös suuria määriä uusia tähtiä, jotka nostavat galaksien kirkkautta.

Kun maailmankaikkeus oli nuorempi eikä ollut vielä laajentunut nykyiseen kokoonsa, olivat galaksit keskimäärin nykyistä lähempänä toisiaan ja törmäyksiä tapahtui enemmän. Siksi kauas katsottaessa törmääviä galakseja havaitaan runsaammin kuin lähempänä meitä.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi)