Marsista löytyi luolia

17.3.2007 klo 16.59, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Nasan Mars Odyssey -luotain on havainnut naapuriplaneettamme pinnalta seitsemän luolalta näyttävää muodostelmaa.

Luolat kiinnostavat erityisesti astrobiologeja, sillä ne voisivat tarjota suojatun elinpaikan alkeellisille eliöille. Avaruudesta tuleva säteily nimittäin tappaisi nopeasti kaiken tunnetun elämän Marsin pinnalta, mutta luolissa mikrobit voisivat olla suojassa tuhoavalta säteilyltä ja monilta muilta pinnan vaaroilta. Luolat keräävät usein myös vettä sisäänsä ja tarjoavat näin entistäkin paremman elinpaikan alkeellisille eliöille.

Marsista löytyneiden luolien suuaukot ovat 100-252 metriä leveitä ja tutkijoiden mukaan luolat ulottuvat ainakin yli 70 metrin syvyyteen. Luolat voivat olla kuitenkin paljon syvempiä sillä vain yhdessä tapauksessa luotain onnistui näkemään luolan pohjaan asti. Tulevaisuudessa tämänkaltaisia luolia voitaisiin käyttää ehkä myös marssiirtolaisten asuinpaikkana tai varastoina.

Uudenlainen idea Marsin luolia tutkivista miniluotaimista esiteltiin Tähdet ja avaruus -lehdessä 7/2006.

Elämää Maan luolissa. Tutkijat toivovat tulevaisuudessa löytävänsä jotain samankaltaista myös Marsin uusista luolista. Kuva Kenneth Ingham