Marsista löytyi uusia merkkejä tulvista

28.2.2009 klo 08.42, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

MRO-luotaimen HiRISE-kamera on paljastanut Marsin pinnalta lisää merkkejä siitä, että planeetan pinnalla on aikoinaan virrannut vettä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun niin kutsuttuja pylväsrakoja (englanniksi columnar joint) on löytynyt muualta kuin maapallolta.

”Pylväsraot syntyvät, kun jäähtyvä laava supistuu”, kertoo Moses Milazzo Yhdysvaltain Geologisen mittauslaitoksen astrogeologian ryhmästä. ”HiRISEn erotuskyky riitti juuri ja juuri rakojen löytämiseen kun ne ovat sopivassa suunnassa kameraan.”

Mitoiltaan löydetyt rakoseinämät ovat noin metrin leveitä ja 30 metriä korkeita. Tutkimusryhmän mukaan raot syntyivät, kun laavavirrat jäähtyivät nopeasti nestemäisen veden tulvimisen vaikutuksesta. Tutkitulla alueella on ollut runsaasti tulivuoritoimintaa.

Aiemmin Marsista on löytynyt runsaasti virtaavan veden uurtamilta tulvakanavilta näyttäviä muodostelmia sekä merkkejä vanhoista merien rantaviivoista (ks. Tähdet ja avaruus 1/09).

Aiheesta lisää Arizonan yliopiston sivuilta (englanniksi)