Magellanin pilvet ovat vain käymässä

20.9.2007 klo 07.30, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Nyt on varmistunut, että Magellanin pilviksi kutsutut Linnunradan pienet seuralaisgalaksit ovat todella vain pistäytymässä galaksimme lähistöllä.

Aikaisemmin tänä vuonna Harvard-Smithsonianin tutkijat julkaisivat ennätysmäisen tarkkoja mittaustuloksia Magellanin pilvien nopeuksista. Niiden mukaan galaksit kiisivät odottamattoman lujaa.

Kovalle menolle keksittiin kaksi vaihtoehtoista selitystä. Joko Magellanin pilvet eivät olekaan sidottuja Linnunrataan tai Linnunrata on paljon laskettua massiivisempi. (Ks. artikkeli Tähdet ja avaruuden numerossa 2/2007).

Nyt samassa tutkimuslaitoksessa työskentelevän Gurtina Beslanin ja kumppaneiden ratalaskut osoittavat, että edellinen selitys on oikea. Magellanin pilvet eivät olekaan sidottuja galaksiimme niin kuin pitkään on yleisesti luultu, vaan ne ovat käymässä galaksimme kupeessa ensimmäistä kertaa! Ne saapuivat Linnunradan tienoille vain yhdestä kolmeen miljardiin vuotta sitten.

”Edessämme on todellinen mysteeri”, sanoo Besla laitoksensa tiedotteessa. ”Laskumme ovat johtaneet moneen uuteen kysymykseen.”

Besla viittaa esimerkiksi siihen, että Linnunradan kaasukiekon vääntymä on tavattu selittää sillä, että Magellanin pilvet ovat kiertäneet Linnunrataa useaan kertaan. Nyt tämä selitys ei toimi.

Myös vetyvana, joka näyttää seuraavan Magellanin pilviä, on nyt vailla selitystä. Vanan oletettiin nimittäin syntyvän pitkän ajan kuluessa pilvien ja Linnunradan välisessä vuorovaikutuksessa. Tähän ei uuden tulkinnan mukaan olisi ollut aikaa.

Lisää asiasta englanniksi Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksen tiedotteessa