Maailman suurin lämpökamera otettiin käyttöön

7.8.2007 klo 07.58, kirjoittaja
Kategoriat: Teleskoopit

Maailman suurin bolometrikamera on otettu käyttöön 12-metriselle APEX-teleskoopille, joka sijaitsee Chajnantorin tasangolla Chilen Andeilla. LABOCAksi ristitty kamera on suunniteltu eritoten hyvin kylmien kohteiden tutkimiseen ja sen on tarkoitus valottaa sitä, miten ensimmäiset tähdet syntyivät alkuräjähdyksen jälkeen.

”Suuri osa universumin kaasusta on hyvin matalassa lämpötilassa, noin -250 asteessa celsiusta”, selostaa LABOCAn rakentamisesta vastannut Karl Menten Saksan Max Planck -instituutista. ”Näiden kylmien pilvien tutkiminen vaatii alimillimetrialueen säteilyn havaitsemista hyvin hienostuneilla laitteilla.”

Tähtitieteellisten kohteiden erittäin heikon säteilyn havainnointi ei ole helppoa millimetri- ja alimillimetrialueella. Ilmakehän vesihöyry absorboi tällaista säteilyä runsaasti. ”Kyseessä on lähes samanlainen ongelma kuin tähtien havainnoinnin yrittäminen paljain silmin keskellä päivää”, vertaa LABOCAn asentaneen ryhmän jäsen Axel Weiss.

APEX eli Atacama Pathfinder Experiment on teleskooppi, joka soveltaa uusinta teknologiaa. Se on prototyyppi ALMA-teleskooppien antennista ja sitä testataan ALMAn tulevalla sijoituspaikalla.

Aiheesta lisää ESOn sivuilla (englanniksi)