Linnunradassa räjähti 140 vuotta sitten

15.5.2008 klo 07.39, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Tutkijat ovat löytäneet nuorimman tunnetun Linnunradassa räjähtäneen supernovan. Supernovajäänteen uskotaan syntyneen vain 140 vuotta sitten.

Supernovajäänteen muodostanut räjähdys oli äärimmäisen raju tapahtuma, mutta se ei silti näkynyt maapallolla. Kohde nimittäin sijaitsee lähellä galaksimme keskustaa ja on paksujen kaasu- sekä pölypilvien peittämä. Käyttämällä Nasan Chandra-röntgenteleskooppia tutkijat pystyivät kuitenkin katsomaan pölyn ja kaasun taakse.

Kun uutta kuvaa verrattiin VLA-teleskoopin vuoden 1985 otokseen, huomattiin että supernovajäänne on kasvanut 16 prosenttia vain 22 vuodessa. Tämän perusteella tutkijat laskivat räjähdyksen tapahtuneen vuonna 1868. Jos laajeneminen on jossain vaiheessa hidastunut, supernovajäänne on vieläkin nuorempi.

Keskimäärin Linnunradan kaltaisessa galaksissa pitäisi tapahtua noin kolme supernovaräjähdystä vuosisadassa. Nuorten tunnettujen supernovien puuttuminen omasta galaksistamme onkin herättänyt epäilyjä siitä, onko Linnunrata jollain tavalla tavallisesta poikkeava galaksi.

Aiheesta lisää Chandra-teleskoopin sivuilla (englanniksi)