Linnunradan musta aukko lepää purkauksen jälkeen

16.4.2008 klo 08.09, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Linnunradan keskustan jättiläismäinen musta aukko on purkautunut ehkä vain 300 vuotta sitten. Tuloksen julkaisi japanilainen tutkijatiimi, joka käytti apunaan useiden röntgenalueen avaruusteleskooppien havaintoja.

”Olemme ihmetelleet, miksi Linnunradan musta aukko vaikuttaa uinuvalta jättiläiseltä”, selostaa tutkimusryhmän johtaja Tatsuya Inui Kyoton yliopistosta. ”Nyt olemme huomanneet, että se oli paljon aktiivisempi menneisyydessä. Ehkä se vain lepäilee valtavan purkauksen jälkeen.”

Sagittarius A*:na tunnetulla jättiläismäisellä mustalla aukolla on massaa noin neljän miljoonan Auringon verran. Nykyään sen lähettämä säteily on epätavallisen vähäistä aukon kokoon nähden.

Havainnot menneisyyden purkauksesta tehtiin kosmisen kaiun avulla. Purkauksen synnyttämä säteilyaalto havaittiin mustaa aukkoa lähellä olevista kaasupilvistä heijastuvista röntgensäteistä. Vuosien 1994 ja 2005 välillä tehdyissä havainnoissa näkyi kaasupilven kirkkauden kasvu ja lasku purkausaallon matkatessa pilven läpi.

Lue lisää ESAn sivuilta (englanniksi)