Kvasaari sammuttaa tähtien synnyn

6.4.2008 klo 13.05, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Uuden tutkimuksen mukaan kvasaarit sammuttavat tähtien syntymisen. Kvasaarit ovat aktiivisten galaksien ytimiä, jotka peittävät valtavalla säteilyllään koko ympäröivän emogalaksinsa alleen. Kirkkaan kvasaarivaiheen jälkeen uusien tähtien muodostuminen kuitenkin jostain syystä näyttää vähentyvän dramaattisesti ja galaksin jäljelle jääneet tähdet jäävät kehittymään yksinään.

Kvasaarit liittyvät usein nuoriin galakseihin. Tulosten mukaan myös galaksin keskuspullistumalla ja ympäröivien galaksien määrällä on merkitystä käykö galaksi joskus kvasaarivaiheen läpi. Ilman keskuspullistumaa galaksin ytimeen ei pääse syntymään kvasaarin vaatimaa supermassiivista mustaa aukkoa. Toisaalta jos galakseja on alueella liikaa, supermassiivisille mustille aukoille ei ole riittävästi materiaa.

Havaintoa varten tutkijat kävivät läpi yhteensä 360 000 galaksia. Tutkimusta kritisoineet ovat huomauttaneet, että vaikka tähtien muodostuminen hidastuu kvasaarivaiheen jälkeen, muut tapahtumat kuten galaksien törmäykset voivat myöhemmin taas edistää tähtien syntyä.

Aiheesta lisää Universe Today -uutissivustolla