Kolmetonninen huuhaa-kivi katosi Siperiassa

12.8.2007 klo 13.44, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Tietotoimisto AFP raportoi Moskovasta toissapäivänä, että Krasnojarskin kaupungista on varastettu suuri meteoriitti. Oletettu avaruuskivi oli sijainnut ”Tunguskan avaruusilmiö” -nimisen säätiön pihalla. Krasnojarskin poliisi oli ryhtynyt etsimään kiveä säätiön ilmoitettua sen kadonneeksi.

Tieto kadonneesta 3-tonnisesta meteoriitista levisi maailmalle loppuviikosta. Todellisuudessa Tunguskan vuoden 1908 räjähdyksen jäljiltä ei ole koskaan löydetty yhtään tutkijoiden varmistamaa meteoriittia. Krasnojarskin kaupungin Tunguskan avaruusilmiö -säätiö ei myöskään tee kriittistä luonnontieteellistä tutkimusta. Säätiön puheenjohtaja piti aiemmin löydöstä osana ”ufoa”, nyttemmin meteoriittina.

Kesäkuun 30. päivän räjähdys vuonna 1908 itäsiperialaisen Tunguska-joen luona hävitti yli 2100 neliökilometriä metsää. Kyseessä on modernin ajan tähän asti suurin kosminen törmäys maapalloon. Noin 60-80-metrinen asteroidi hajosi käytännössä täydellisesti räjähtäessään noin 8 kilometrin korkeudella maanpinnan yläpuolella.

Aiemmin kesällä kohistiin turhaan Tunguskasta löydetystä kraatterikandidaatista. (Itävaltalainen huippututkija arvioi kraatterin Tähdet ja avaruuden numerossa 5/2007, joka ilmestyy 20. elokuuta.)

”Tunguska Space Phenomenon” -säätiön edellinen uutisankka vuodelta 2004 Time-lehden käsittelyssä(englanniksi)