Kaksi supernovaa räjähti samassa galaksissa

1.7.2007 klo 11.06, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Tutkijat ovat Swift-luotaimen avustuksella ensi kertaa havainneet kaksi supernovaa samassa galaksissa samaan aikaan. 380 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevassa elliptisessä galaksissa havaittiin ensimmäinen supernova 19. toukokuuta ja 16 päivää sen jälkeen toinen.

Samanaikaisuudella ei sinänsä ole tieteellistä merkitystä, mutta harvinainen sattuma se on. ”Useimmissa galakseissa tapahtuu supernovaräjähdys 25-100 vuoden välein”, kertoo Stefan Immler Nasan Goddardin avaruuskeskuksesta.

Itse asiassa nyt havaitut supernovat eivät välttämättä ole räjähtäneet lainkaan samaan aikaan. Niiden välinen etäisyys on kymmeniä tuhansia valovuosia. Myös niiden etäisyydet Maasta voivat poiketa toisistaan tuhansilla valovuosilla, joten ne ovat todellisuudessa voineet räjähtää usean tuhannen vuoden väliajoin. Ne vain Maasta katsottuna näyttävät räjähtäneen yhtä aikaa.

Supernova on erittäin voimakas, massiivisen tähden räjähdys. Omassa galaksissamme räjähtävä supernova saattaisi loistaa taivaalla täydenkuun kirkkaudella muutaman kuukauden ajan.

Aiheesta lisää Swift-luotaimen kotisivulla (Englanniksi)

Koodinimeä MCG +05-43-16 kantavan galaksin kaksi supernovaa Swift-luotaimen näkemänä. Kuva Stefan Immler Nasa/GSFC, Swift Science Team.