Kaksi asteroidivyöhykettä ympäröi lähitähteämme

28.10.2008 klo 07.45, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet Epsilon Eridani -tähden ympäriltä kaksi asteroidivyöhykettä. Lisäksi uloimpana arvioidaan sijaitsevan jääkappaleiden alue. Havainnot tehtiin Nasan Spitzer-avaruusteleskoopilla.

Tähtijärjestelmä sijaitsee meistä ainoastaan 10,5 valovuoden etäisyydellä. Epsilon Eridani on lähin tähti, jonka ympäriltä on löydetty myös eksoplaneettoja. Ikää tähdellä arvioidaan olevan noin 850 miljoonaa vuotta eli alle viidesosa Auringon iästä.

”Epsilon Eridanin tutkiminen on kuin matkaamista aikakoneella katsomaan aurinkokuntaamme sen ollessa vielä nuori”, kuvailee Massimo Marengo Harvard-Smithsonianin Astrofysiikan keskuksesta.

Ensimmäinen löydetyistä asteroidivyöhykkeistä sijaitsee noin kolmen astronomisen yksikön (AU:n) eli Maa-Aurinko-etäisyyden päässä tähdestä. Toinen vyöhyke on paljon kauempana, noin 20 astronomisen yksikön etäisyydellä. Jäisten kappaleiden alue löytyy 35-100 AU:n päästä tähdestä, ja alueen arvioidaan olevan massaltaan noin satakertainen oman aurinkokuntamme Kuiperin vyöhykkeeseen nähden.

Lue lisää Harvard-Smithsonianin sivuilta (englanniksi)