Huippukirkas tähti löytyi sumun keskeltä

16.7.2008 klo 08.00, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Nasan Spitzer-avaruusteleskooppi on paljastanut ennen tuntemattoman huippukirkkaan tähden. Pionisumusta löytynyt sininen jättiläistähti säteilee arvioiden mukaan samalla teholla kuin 3,2 miljoonaa Auringon kaltaista tähteä yhteensä.

”Se on Linnunradan toiseksi kirkkain tunnettu tähti ja se sijaitsee syvällä galaksin keskustassa”, selostaa Lidia Oskinova Potsdamin yliopistosta. ”Luultavasti Linnunradassa on muitakin yhtä kirkkaita ellei kirkkaampiakin tähtiä, jotka ovat vielä toistaiseksi meiltä piilossa.”

Toistaiseksi kirkkaimman tähden titteliä pitää vielä Eta Carinae, jonka kirkkaudeksi on arvioitu 4,7 miljoonaa kertaa Auringon verran. Sekä Pionisumun tähti että Eta Carinae ovat kaasun ja pölyn sisällä piilossa, mikä tekee niiden tarkan koon ja kirkkauden määrittämisestä hankalaa.

Äärimmäisen suuret tähdet palavat loppuun vain muutamassa miljoonassa vuodessa, mikä on hyvin lyhyt aika verrattuna Auringon arvioituun kymmenen miljardin vuoden elinkaareen. Nyt löydetyn kaltaiset tähtivonkaleet ovat siksi harvinaisia galakseissa ja ne ovat todennäköisiä kandidaatteja seuraaviksi supernoviksi.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi)

Pionisumun keskeltä löytyneen sinisen jättiläistähden on mitattu olevan valovoimaltaan noin 3,2 miljoonaa kertaa Auringon verran. Se on näin ollen Linnunradan toiseksi kirkkain tunnettu tähti. Pionisumu on saanut nimensä koristekasvin mukaan. Kuva Nasa / JPL-Caltech / Potsdam Univ.