Hubble kuvasi galaksin pimeitä lonkeroita

17.9.2008 klo 07.54, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Hubble-avaruusteleskoopin uusimmassa julkaistussa kuvassa erottuu galaksin tummasta aineesta koostuvia lonkeroita. Kuvaan liittyy harvinaislaatuinen sattuma, kun taaempana oleva suuri galaksi ”läpivalaisee” pienemmän galaksin pimeitä, muutoin näkymättömiä rakenteita.

Taaempana oleva galaksi sijaitsee noin 780 miljoonan valovuoden etäisyydellä ja vastaa kooltaan suunnilleen Linnunrataa. Sen edessä näkyvä pienempi galaksi sijaitsee luultavasti lähes samalla etäisyydellä, mutta kuitenkin niin kaukana isommasta etteivät ne vaikuta toisiinsa painovoimallaan.

Useimmilla maanpäällisillä teleskoopeilla kuvattuna galaksit näyttävät yhdeltä, mutta Hubblen havaintotarkkuus paljastaa niiden yksityiskohtia. Tutkijat eivät osaa sanoa, ovatko havaitunkaltaiset lonkeromuodostelmat tavallisia galakseilla.

Lue lisää Hubblen uutissivustolta (englanniksi)