Hinode paljastaa Auringon salat

23.3.2007 klo 04.00, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Auringon magneettikenttä on osoittautunut aiempaa käsitystä turbulentimmaksi ja liikkuvammaksi. Uutta tietoa on saatu viime vuoden syyskuussa laukaistun Hinode-satelliitin (suomeksi ’Auringonnousu’) kuvista. Japanin johtama ja Nasan, ESAn sekä Brittien kanssa yhteistyössä tehty satelliitti tunnettiin aiemmin nimellä Solar-B.

”Ensimmäistä kertaa pystymme erottamaan tarkasti magneettikentän ohjaamat kaasuvirtaukset Auringon näkyvän pinnan yläpuolella”, kertoo Dick Fisher, Nasan aurinkofysiikan osastolta. ”Näiden kuvien kautta aukeaa uusi aikakausi niiden Auringon prosessien tutkimiseen, jotka vaikuttavat Maahan, astronautteihin ja satelliitteihin.”

Hinodea on verrattu Auringon fysiikan tutkimuksessa yhtä merkittäväksi kuin Hubble-avaruusteleskooppia tähtitieteessä. Hinode tarkkailee Aurinkoa taukoamatta useilla eri sähkömagneettisen säteilyn aallonpituuksilla näkyvän valon, kauko-UV:n sekä röntgenin alueilla. Tutkimus keskittyy Auringon fotosfäärin eli näkyvän pinnan alueelle sekä siitä alkavaan, kauas ulottuvaan koronaan.

Täysikokoinen kuva