Söikö galaksimme musta aukko pikkuveljensä?

13.9.2007 klo 08.30, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Linnunradan keskustassa lymyävä jättiläismäinen musta aukko on saattanut ahmia sisuksiinsa vieressä olleen pienemmän mustan aukon. Ruokailun oletaan tapahtuneen noin 120 miljoonaa vuotta sitten.

Tutkijat päätyivät tähän mahdollisuuteen tutkittuaan kymmentä supernopeaa tähteä, jotka ovat parhaillaan lentämässä hurjaa vauhtia ulos Linnunratamme keskustasta kohti galaksien välistä avaruutta. Viisi tutkituista tähdistä näyttää saaneen lentävän lähdön suunnilleen samoihin aikoihin, noin 120 miljoonaa vuotta sitten.

Yksi mahdollinen syy useamman tähden samanaikaiseen pakomatkaan olisi pienemmän mustan aukon putoaminen lähemmäs suurempaa mustaa aukkoa. Muutos olisi samalla potkaissut useampia läheisiä tähtiä radoiltaan.

Tutkimuksen tehneet tutkijat kuitenkin huomauttavat, että havaintojen vähäisen lukumäärän takia tämä tulkinta on vain yksi mahdollisuus. Seuraavan viiden vuoden aikana tullaan luultavasti löytämään useita kymmeniä samanlaisia nopeita tähtiä, jotka toivottavasti kertovat paljon galaksimme keskustan mustasta aukosta ja sen ruokailutavoista.

Lue lisää New Scientistin sivuilta (englanniksi)