Galaksien metsästys on nyt entistä helpompaa

18.9.2007 klo 08.25, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

ESO on kehittänyt uuden menetelmän galaksien etsimiseen. Nicolas Bouchén johtama tutkimusryhmä käytti hyväkseen kvasaareja ja VLT-teleskooppia galaksien löytämisessä.

Kvasaarin ja havaitsijan välissä sijaitseva galaksi voidaan löytää havaitsemalla absorption aiheuttama ”kuoppa” kvasaarin spektrissä. Tutkimalla valtava määrä luetteloituja kvasaareja tutkijat onnistuivat seulomaan tällaisen spektrin antavat kvasaarit. Itse kuvaamisen mahdollisti VLT:n SINFONI-instrumentti, joka kykenee samanaikaisesti ottamaan sekä tarkkoja kuvia että mittaamaan spektrejä.

”Galaksien löytämisen ja havainnoinnin ongelma piilee siinä, että kvasaarin loiste on liian kirkas himmeään galaksiin verrattuna”, kuvailee Bouché. ”Pelkästään suuri löytöjen määrä on mielenkiintoista, mutta sen lisäksi suurin osa löydetyistä galakseista muodostaa suuria määriä tähtiä ja ovat siksi ’tähtibuumigalakseja’.”

Suurin osa löydetyistä galakseista synnyttää noin 20 tähteä vuodessa, mikä on huomattavasti enemmän kuin tavallisissa galakseissa. Uusi etsintämenetelmä lupailee suuria määriä galaksilöydöksiä lähitulevaisuudessa.

Lue aiheesta lisää ESOn sivuilta (englanniksi)