Galaksien luokittelusivusto uudistui

18.2.2009 klo 08.40, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Galakseja vapaaehtoisvoimin luokitteleva Galaxy Zoo -sivusto on uudistunut. Sivuston idea on tunnistaa galaksien kuvista niiden tyyppejä ja näin koota vapaaehtoisten avulla laaja tietokanta tutkijoiden käyttöön.

Sivuston ensimmäinen versio keräsi noin 180 000 käyttäjää ja yli 70 miljoonaa yksittäistä tunnistusta. Sama kohde käsitellään sivustolla kymmenien ihmisten toimesta, jolloin yksittäiset virheet minimoituvat.

Huolimatta tietotekniikan kehityksestä ihmiset ovat huomattavasti tarkempia ja luotettavampia kuvantunnistajia kuin algoritmit. Kuvissa on paljon epäselviä täpliä. Lisäksi osittain esivalitut galaksikandidaatit ovat joskus pelkkiä virheitä kuvissa. Näistä seikoista johtuen konenäön on vaikea ymmärtää niitä.

Mukaan tunnistustyöhön pääsee kuka tahansa rekisteröitymällä sivustolle (kokeilemaan pääsee rekisteröitymättömänäkin). Vastaavanlainen Nasan projekti oli aikoinaan Marsin pinnan kraattereiden tunnistaminen ja tätä kautta pinnan iän arviointi.

Galaxy Zoon sivut (englanniksi)
Sivuston laaja kuvaopas galaksien tyypitystä varten (englanniksi)

Mitkä galaksikuvista sisältävät spiraaligalaksin? Entä mitkä kohteet ovat epäsäännöllisiä tai esittävät galaksitörmäyksiä? Tällaisia kuvia pääset itsekin tunnistamaan projektin sivuilla.