Galaksien evoluutio selkeytyi

19.11.2007 klo 08.10, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Nasan Galaxy Evolution Explorer -avaruusteleskooppi (Galex) on auttanut luomaan entistä paremman mallin galaksien evoluutiosta. Teleskoopin avulla on tutkittu kymmeniä tuhansia galakseja ultravioletin aallonpituuksilla yhdeksän miljardin vuoden ajanjaksolla.

”Tuloksemme todentavat, että kaikki galaksit synnyttävät tähtiä alussa”, kertoo Galexin päätutkija Chris Martin Caltechista. ”Tämän jälkeen törmäysten, polttoaineen loppumisen ja mustien aukkojen toiminnan kautta ne vähitellen lopettavat tähtien tuotannon.”

Suurin osa sinertävistä galakseista on pieniä spiraaligalakseja tai epäsäännöllisiä galakseja kun taas suurin osa punertavista on suuria elliptisiä galakseja, joskin säännöstä löytyy poikkeuksiakin. Väri vaikuttaakin olevan parempi indikaattori galaksin iästä kuin sen muoto ja se kertoo samalla myös tähtien syntymisen aktiivisuudesta galaksissa.

Ennen Galexin laukaisua yli neljä vuotta sitten ei tunnettu montaa välimuodon galaksia todistamaan evoluutiota sinertävästä punertavaksi. Nyt välimuotoja on löytynyt tarpeeksi tukemaan hypoteesia galaksien yleisestä kehitystrendistä.

Aiheesta lisää Nasan sivuilla (englanniksi)