Foton tutkii painottomuuden vaikutuksia

17.9.2007 klo 09.13, kirjoittaja
Kategoriat: Maa ja lähiavaruus

Venäjä laukaisi viime viikolla painottomuustutkimusta tekevän miehittämättömän Foton-kapselin Maata kiertävälle radalle. Tarkoituksena on tutkia erilaisten teknisten ja biologisten kokeiden käyttäytymistä mikrogravitaatiossa eli lähes painottomassa tilassa 12 vuorokauden ajan.

Kyseessä on kansainvälinen yhteistutkimus, sillä Fotonin kyydissä on yhteensä 40 erilaista koetta Euroopasta, Kanadasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Eurooppalaisten koejärjestelyjä sisältävä hyötykuorma painaa 400 kiloa.

Tieteellisiä kokeita on useilta eri tieteen aloilta, sillä lennolla tutkitaan muun muassa nestefysiikkaa, biologiaa, proteiinikiteiden kasvua, meteoreja, avaruuden säteilyä ja eksobiologiaa.

Eräs mielenkiintoisimmista kokeista on kapselin 30 kilometrin mittainen avaruuslieka. Kalastussiiman ohuinen kaapeli lasketaan pienehkön massan kanssa ulos kapselista ja sen vaikutusta kapselin ratakorkeuden putoamiseen tutkitaan lennon lopussa. Onnistuessaan koe voisi halventaa kappaleiden pudottamista ilmakehään, mikä vähentäisi syntyvän avaruusromun määrää.

Lue lisää ESAn suomenkielisiltä sivuilta