ESO julkaisi huipputarkan kuvan M83-galaksista

3.9.2008 klo 07.50, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

ESO on julkaissut Chilessä sijaitsevalla La Sillan observatoriolla otetun kuvan Messier 83 -galaksista. Kyseinen galaksi muistuttaa muodoltaan paljolti Linnunrataa, vaikka onkin vain alle puolet oman galaksimme koosta.

Huipputarkkuudella otettu mosaiikkikuva on valotettu neljän eri suotimen läpi. Galaksin laitojen rubiininpunainen väri on hehkua vetyalueista, joita nuoret kuumat tähdet ionisoivat ultraviolettisäteilyllään. Galaksin keskeltä taas löytyy kellertäviä vanhempia tähtiä ja kauttaaltaan galaksissa näkyy tummia pölyn alueita.

M83 tuottaa poikkeuksellisen paljon supernovia. Viimeisen 100 vuoden aikana niitä on havaittu siellä peräti kuusi kappaletta. Tämä johtuu lyhytikäisten massiivisten tähtien määrästä. Galaksi sijaitsee noin 15 miljoonan valovuoden etäisyydellä.

Suurempi kuva