Enceladus kätkee Saturnuksen pyörimisnopeuden

26.3.2007 klo 04.00, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Cassini-luotaimen tekemien havaintojen mukaan Saturnuksen Enceladus-kuu estää kaasuplaneetan sisäosien pyörimisnopeuden mittauksen planeetan magneettikentän avulla. Jääpeitteisen kuun pinnan geysirien avaruuteen nostattamat hiukkaset ionisoituvat ja muodostavat kuun radan ympärille varautuneen kaasun kiekon. Varatut hiukkaset hidastavat Saturnuksen magneettikentän pyörimistä niin, että se on planeetan sisäosia hitaampi.

”Kukaan ei olisi voinut ennustaa, että Enceladus pienestä koostaan huolimatta vaikuttaa niin paljon radiomittauksiin, joita on vuosien ajan käytetty Saturnuksen pyörimisajan mittaamiseen”, kuvailee Cassini-luotaimen radiomittauksista vastaava Don Gurnett Iowan yliopistosta. Magneettikentän luomia radioaaltoja käytetään yleisesti kaasuplaneettojen pyörimisajan mittaamiseen ja tekniikan on tähän mennessä luultu soveltuvan myös Saturnukseen.

Enceladus on 500 kilometriä halkaisijaltaan ja kiertää Saturnusta 1,37 vuorokauden rataperiodilla. Geysirien aiheuttajana on Saturnuksen suuri gravitaatio ja siitä aiheutuneet vuorovesivoimat. Enceladuksen lisäksi myös Jupiterin Io-kuussa sekä Neptunuksen Triton-kuussa on havaittu kaasupurkauksia.

Saturnuksen Enceladus-kuun (yläosan kuvassa) geysirit tuovat avaruuteen kuun kiertoradan lähelle hiukkasia (sinivihreä alue alemmassa kuvassa), jotka varautuessaan tekevät hankaksi Saturnuksen vuorokauden pituuden mittaamisen. Kuvat JPL / Nasa