Corot mittasi tähtijäristyksiä

24.10.2008 klo 08.00, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Corot-satelliitti on onnistunut mittaamaan tähtijäristysten aiheuttamia kirkkaudenvaihteluita useasta tähdestä. Mittaukset avaavat mahdollisuuden tutkia olosuhteita tähtien sisällä yhtäjaksoisesti avaruudesta käsin.

”Muuttuvat sääolosuhteet ja tähtien havainnoinnin mahdottomuus päiväsaikaan pakottavat tutkijat keskeyttämään mittaukset”, selostaa Corotin parissa työskentelevä Malcolm Fridlund ESAsta. ”Pienen tähtivärähtelyn havaitsemisen avain ei ole pelkästään mittalaitteen tarkkuus, vaan myös mahdollisuus havainnoida tähteä ilman keskeytyksiä.”

Mitatut tähdet muistuttavat tyypiltään Aurinkoa. Ne sijaitsevat melko kaukana, koska Corotin erotuskyky on parempi tähdille, joiden näennäinen kirkkaus ei ole kovin suuri.

Corot on Ranskan avaruusjärjestön CNESin johtama avaruusobservatorio. Se pystyy havaitsemaan pieniä muutoksia tähtien kirkkaudessa ja seuraamaan 12 000 tähden kirkkauksia kerrallaan. Corot laukaistiin avaruuteen joulukuussa 2006.

Lue lisää ESAn sivuilta (englanniksi)