Chaiten-tulivuoren vaikutus ilmastoon jäänee vähäiseksi

11.5.2008 klo 11.08, kirjoittaja
Kategoriat: Maa ja lähiavaruus

Chilessä purkautuvan Chaiten-tulivuoren vaikutus koko maapallon ilmastoon jäänee vähäiseksi, arvioi Coloradon yliopiston geologian professori Charles Stern.

“Jotta tulivuori vaikuttaisi merkittävästi Maan ilmastoon, sen tulee syöstä suuret määrät rikkidioksidia stratosfääriin”, Stern kertoo. “Tietomme Chaitenista osoittavat, että siitä on purkautunut paljon kvartsia mutta vähän rikkiä.”

Purkaus ei tosin ole vielä päättynyt eikä sen etenemistä kyetä ennustamaan.

Rikkidioksidi muodostaa ilmakehässä rikkihappoa. 10-50 kilometrin korkeudessa stratosfäärissä leijailevat rikkihappohiukkaset estävät Auringon säteilyä pääsemästä Maan pinnalle ja siten viilentävät ilmastoa.

Viimeisin ilmastoon suuresti vaikuttanut tulivuori oli Pinatubo Filippiineillä. Purkautuessaan kesäkuussa 1991 se syöksi stratosfääriin 17 miljoonaa tonnia rikkidioksidia, joka yhdessä muiden pienhiukkasten kanssa alensi Maan keskilämpötilaa noin 0,5 astetta kahden seuraavan vuoden ajan. Myös auringonnousut ja -laskut olivat poikkeuksellisen värikkäitä ja hienon näköisiä noina vuosina.

Rikin keinotekoista lisäämistä stratosfääriin on ehdotettu torjuntakeinoksi ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta vastaan. Viimeisimmän tiedon mukaan menetelmä kuitenkin tuhoaisi yläilmakehän otsonia. Sama vaikutus havaittiin myös Pinatubon purkauksen yhteydessä.

Aiheesta lisää Coloradon yliopiston sivulta
(englanniksi)

Chaiten-tulivuoren purkaus alkoi toukokuun 2. päivä voimistuen edelleen neljä päivää myöhemmin. Purkauksesta nouseva pölypatsas kohosi aina 30 kilometrin korkeuteen. Tässä Terra -satelliitin ottamassa kuvassa näkyy pitkälle Etelä-Atlantin ylle kulkeutuva purkauksen pölyvana. Suurempi kuva. Kuva Nasa.