Asteroidin törmäystodennäköisyys Marsiin nousi

30.12.2007 klo 08.37, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Nasan tutkijat ovat tarkentaneet Marsiin tammikuun lopussa mahdollisesti törmäävän asteroidin rataa. Nyt törmäystodennäköisyydeksi arvioidaan 3,9 prosenttia (eli noin 1:n suhde 25:en). Vielä viime viikolla riski oli vain 1:n suhde 75:een. Todennäköisyys on käytännössä edelleen pieni, mutta historiallisesti tarkastellen huomattavan korkea.

Parempi arvio asteroidin radasta saavutettiin tutkimalla vanhoja kuvia arvioidun radan alueelta ja tunnistamalla asteroidi niistä. Syy siihen, että todennäköinen törmäysalue Marsin pinnalla sijoittuu pitkulaiselle alueelle, johtuu vaikeudesta arvioida asteroidin tarkkaa etäisyyttä, vaikka suunta saadaankin määritetty melko täsmällisesti havainnoista.

2007 WD 5 on sangen pieni asteroidi, ainoastaan noin 50 metriä halkaisijaltaan, mutta vaarallinen suuren nopeutensa vuoksi. Mahdollinen törmäys tapahtuu 30. tammikuuta kello 12.56 Suomen aikaa. Törmäysnopeus olisi noin 13 kilometriä sekunnissa. Mikäli kappale osuu Marsiin, se aiheuttaa lähes kilometrin läpimittaisen kraatterin. Maan ilmakehään tullessaan vastaavanlainen kappale todennäköisesti hajoaisi planeettamme Marsiin verrattuna paksussa ilmakehässä eikä aiheuttaisi kraatteria lainkaan.

Nasan NEO-ohjelma (Near-Earth Object Program) etsii jatkuvasti Maalle vaarallisia asteroideja ja määrittää niiden ratoja. Tällä hetkellä tunnetaan 913 vähintään 150 metrin läpimittaiseksi arvioitua kappaletta, jotka käyvät alle 0,05 astronomisen yksikön (yksi AU vastaa Maan ja Auringon välistä keskietäisyyttä) Maan radasta. Aiheesta lisää seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä.

Aiheesta lisää Nasan sivuilta (englanniksi)