Odotettavissa uusia eksoplaneettalöytöjä

5.8.2007 klo 11.56, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Punaisen jättiläistähden ympäriltä on löydetty uusi eksoplaneetta. Löytö auttaa tutkijoita ymmärtämään mitä planeetoille tapahtuu, kun oma Aurinkomme muuttuu jättiläistähdeksi ja laajenee niin suureksi, että sen pinta ulottuu Maan kiertoradalle asti.

Koska punaista jättiläistä kiertäviltä planeetoilta saattaa mennä vuosia yhteen kierrokseen tähtensä ympäri, havaintoja tarvitaan pitkältä ajalta. Siksi Teksasissa sijaitsevaa Hobby-Eberle-teleskooppia käyttänyt tutkimusryhmä keräsikin kolmen vuoden ajan dataa yli 300 tähdestä selvittääkseen todennäköisimmät planeettoja kantavat tähdet.

”Tämä planeetta on vain ensimmäinen useista löydöistä, joita tämä tutkimusohjelma tulee luultavasti tuottamaan”, löydön tehnyttä ryhmää johtava Alex Wolszczan iloitsee. Wolszczan löysi viisitoista vuotta sitten pulsarin ympäriltä ensimmäiset aurinkokuntamme ulkopuoliset planeetat.

Uusi planeetta kiertää tähtensä kerran 360 päivässä ja se sijaitsee 300 valovuoden päässä Perseuksen tähdistössä.

Lue lisää spaceref-uutissivuilta (englanniksi)