Äänivallin rikkomisesta on kulunut 60 vuotta

14.10.2007 klo 12.03, kirjoittaja
Kategoriat: Miehitetyt avaruuslennot

14. lokakuuta 1947 Edwardsin lentotukikohdasta Kaliforniasta nousi ilmaan B-29 pommikone. Sen vatsapuolelle oli kiinnitetty toinen lentokone, pieni virtaviivainen Bell X-1. Aluksen runko oli luodin muotoinen, siivet ohuet ja lyhyet. Moottorien ilmanottoaukkoja siinä ei näkynyt, koska lentokoneessa oli rakettimoottori.

X-1 nousi B-29:n kyydissä korkeuksiin, jossa 24-vuotias toisen maailmansodan lentäjä-ässä, kapteeni Chuck Yeager hivuttautui X-1:n ohjaamoon. Yeager sulki ohjaamon kuomun harjanvartta apuna käyttäen, koska hän oli katkaissut paria päivää aikaisemmin kaksi kylkiluuta ratsastusonnettomuudessa. Kapteeni salasi vammansa, jotta pääsisi lentämään.

X-1 irrotettiin B-29:n vatsan alta, ja se muuttui liitokoneeksi, kunnes Yeager käynnisti koneensa moottorin. Kone alkoi kiihdyttää vauhtia ja oli hetkessä ottanut roiman etumatkan sitä kuljettaneeseen pommikoneeseen. X-1 keräsi vauhdilla lisää korkeutta, kunnes 13 700 metrin korkeudelta maanpinnalle kantautui voimakas pamaus. Ihminen oli ensimmäistä kertaa rikkonut äänivallin vaakalennossa.

Äänivallin rikkomisen jälkeen ilmailu- ja avaruustekniikan kehitys jatkui. Yliäänilennoista tuli arkipäivää. Ensimmäinen satelliitti nousi kiertoradalle 1957, ja 1961 ensimmäinen ihminen lensi avaruudessa. 1969 ihminen astui ensimmäisen kerran Kuun pinnalle. Vuonna 1981, 34 vuotta X-1:n jälkeen, avaruuteen nousi ensimmäinen avaruussukkula. Se ylitti X-1:n nopeusennätyksen 18-kertaisesti.

Tänään 84 vuotias Chuck Yeager on edelleen voimissaan ja lentää. Viimeksi hän kävi rikkomassa äänivallin syyskuun 21. päivä F-16-hävittäjän puikoissa juhlistaakseen 60 vuoden takaista saavutustaan, jota voidaan pitää yhtenä ilmailuhistorian suurimmista.

Bell X-1 on yleisön nähtävänä Ilmailu ja avaruusmuseossa Washingtonissa.

Prikaatikenraali Chuck Yeager. Kuva U.S. Air Force

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *