Tiiliskiven verran ylikulkuja ja maanmittausta

4.6.2012 klo 18.54, kirjoittaja
Kategoriat: Kirjaesittelyt

Thomas Pynchon: Mason & Dixon. Owl Book Edition, Henry Holt and Company, 1998, nidottu. 773 sivua. ISBN-10: 0-8050-5837-0. Kovakantinen laitos ilmestyi vuonna 1997. Kirjan saksankielinen laitos ilmestyi vuonna 1999. Kirja ei kuulu Ursan kirjaston valikoimiin.

Thomas Pynchon syntyi New Yorkissa 8. toukokuuta 1937. Hän kirjoitti vain joitakin kirjoja. Nyt esillä olevan kirjan laatimisen hän aloitti jo vuonna 1975.

Kirja on hieman normaalia tiiltä pienempi. Kirjan mitat ovat 230 mm x 155 mm x 49 mm.

Kirja jakautuu osiin: Leveysasteet ja eroamiset (sivut 1-254), Amerikka (255-714) ja Viimeinen ylikulku (715-773).

Tarinan lähtökohtana on 1700-luvulla kirjoitettu romaani, joka käsittelee intiaanien ja rajaseudun väen suhteita, merisotaa, eroottisia ja poliittisia juonitteluja sekä nautintoaineiden liikakäyttöä. Tarinaan liittyy useita huomattavia henkilöitä, mm. Benjamin Franklin, George Washington ja Samuel Johnson sekä muutamia outoja olentoja, kuten puhuva, oppinut, englantilainen koira ja robottiankka.

Riitaisa, uskalias ja epäsuhtainen pari – Charles Mason (1728-1786) surumielisenä ja goottilaisena sekä Jeremiah Dixon (1733-1779) iloluontoisena ja rokokootyyliä kannattavana – tavoittelee epäsäännöllisen elämän suoraa kerrontaa, jota heille tarjoaa valistuksen aika.

Kirjan kehyskertomuksena toimii joulunaika delawarelaistalossa vuonna 1786. Tarinan kertojana on paljon matkustanut eno, rovasti Wicks Cherrycoke. Kuulijoina ovat kaksoset ja heidän sisarensa, Elizabeth, Mr. J. Wade LeSpark. He ovat kuulleet aikaisemmin tarinoita paosta Hottentottien Maasta, Mogokin rubiini kirouksesta ja haaksirikoista Itä- ja Länsi-Intiassa. Seuraava tarina kertoi Masonista ja Dixonista.

Kirjan toinen luku esittelee Jeremiah Dixonin ja Charles Masonin välistä kirjeenvaihtoa.

Jeremiah Dixonin ja Charles Masonin alkuperäisena tarkoituksena oli havaita Venuksen ylikulkua vuonna 1761 Sumatralla. Heidän kulkuneuvonaan oli Seahorse-laiva. Tuskin laiva oli päässyt Plymouthin satamasta merelle, kun ranskalainen sotalaiva l’Grand hyökkäsi ja sai aikaan Seahorsessa suurta tuhoa. Laivan oli palattava Plymouthiin korjauksia varten. Korjauksen veivät niin paljon aikaa, että matkan kohteeksi piti valita Sumatran asemesta Etelä-Afrikan Hyväntoivonniemi.

Etelä-Afrikassa tehdyistä havainnoista kirja kertoo vain muutamalla sivulla. Matkaan ja muuhun Etelä-Afrikassa tapahtuvaan toimintaan kuluu huomattava sivumäärä.

Kirjan toinen osa saa lukijan arvostamaan maanmittarien työtä. Jeremiah Dixonin ja Charles Masonin tehtävänä oli määrittää silloisten Pennsylvanian ja Marylandin provinssien välinen raja. Nykyään rajan pohjoispuolella on Pennsylvanian osavaltio. Eteläpuolella ovat West Virginia ja Maryland. Linjan pohjois-eteläsuuntaisen osan itäpuolella ovat Delaware ja New Jersey. Linjaan kuuluu vielä 12 mailin säteinen ympyrän kaari.

Rajalinja määrittäminen tähtien avulla olisi jo sinällään suuri työ. Lisää vaikeuksia tuottivat vihamielisiin intiaaneihin varautuminen sekä kirveillä tehtävä suuren puumäärän kaataminen. Tähtitieteellisten mittausten tekeminen ei ollut aina mahdollista pilvisyysjaksojen vuoksi.

Kirja antaa hyvän tilaisuuden tutustua 1700-luvun jälkimmäisellä puolella eläneiden ihmisten ajatusmaailmaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *